Naukowcy odkryli geny smakowe cannabisu

Konsumentom cannabisu bardzo dobrze są znane różne smaki jego licznych odmian. Spektrum smaków cannabisu sięga od cierpkiego i ziemnego po ostro-słodkie aromaty. Wielu koneserów zdecydowało się na daną odmianę przede wszystkim, albo między innymi, ze względu na jej smak. Teraz naukowcom z University of British Columbia udało się zidentyfikować geny, które są odpowiedzialne za te różnice.

Jak podaje Newsweek naukowcy odkryli 30 różnych genów syntazy terpenowej, tak zwane molekuły, które nadają różnym odmianom ich indywidualny smak. Badacze powiedzieli, że geny te podobne są do tych, które są zawarte w winorośli i są odpowiedzialne za smak soku z winogrona. Badania te zostały opublikowane w zeszłą środę na PLOS One.

Jeden zbiorących udział w tych badaniach naukowców, Prof. Jörg Bohlmann powiedział, że wyniki te mogą pomóc hodowcom dowiedzieć się, na które geny maja zwracać uwagę przy specyficznych właściwościach smakowych. Celem jest stworzenie dokładnie zdefiniowanych i na wysoką skalę odtwarzalne odmiany cannabisu.

Jest to podobne do procedur stosowanych w przemyśle winnym, gdzie producenci wysokiej jakości win jak Chardonnay czy Merlot są zdani na szczególne odmiany winorośli.

W tak zwanym Statement of University of British Columbia Bohlmann ocenił potencjał ekonomiczny cannabisu na ogromny, jednak jednym z teraźniejszych wyzwań jest to, że growerzy pracują z odmianami, które nie są dobrze standaryzowane i pod względem decydujących profili wytworu naturalnego są one w wysokiej mierze niestałe i zmienne.

Biorąc pod uwagę wypowiedzi osób biorących udział w badaniach, wygląda na to, że jest prawdopodobnym, że w przyszłości będą istnieć wybrane i wyhodowane za pomocą genetycznego profilu odmiany, które są standaryzowane według smaku i działania.

Jeśli chodzi o medyczna marihuanę może się to wydawać ciekawe i istotne, jednak wielu użytkowników i pasjonowanych growerów cenią sobie właśnie tą różnorodność różnych odmian konopi i coraz to nowe wyniki różnych krzyżówek.