Dlaczego przemysł auto-mobilny powinien korzystać z europejskich włókien konopnych 1


Właściwie to już wiele różnych spółek branży motoryzacyjnej wykorzystuje włókna konopne. W jednej z konferencji prasowych firma HempFlax Group wyjaśniła, dlaczego to dobry pomysł. Głównymi powodami są bezpieczeństwo zaopatrzenia, stabilne ceny, łatwość w produkcji i użyciu, niski ekologiczny ślad i certyfikowana stabilność.

W Unii Europejskiej coraz więcej państw produkuje coraz to większą ilość konopi przemysłowych. W 2016 roku liczba użytków rolnych wykorzystywanych do uprawy konopi przemysłowych sięgnęła 33.000 hektarów. To aż trzy razy więcej niż jeszcze w roku 2011. Nic dziwnego, że zainteresowanie tym produktem wzrasta, gdyż włókna tej starej i kultowej rośliny zaliczają się do najwytrzymalszych i najtrwalszych naturalnych włókien na świecie.

W pierwszej kolejności włókna konopne używane są jako materiał kompozytowy w przemyśle motoryzacyjnym i jako materiał izolacyjny oraz lekki papier. Jeśli chodzi o koncerny motoryzacyjne to prawie wszyscy producenci używają włókien konopnych do wzmocnienia elementów części wewnętrznych pojazdów.

Mimo, że plony w takich regionach uprawy jak Holandia, Niemcy, Francja i Rumunia mogą być lokalnie zagrożone z powodu warunków atmosferycznych, to zabezpieczenie zaopatrzenia i tak pozostaje nienaruszone, gdyż zagrożenie pogodowe nigdy nie powstaje w tym samym czasie we wszystkich tych regionach.

Jeśli chodzi o same plony to w między czasie powstało wiele różnych bardzo zmodernizowanych, efektywnych i ustanowionych technologii, z których korzystają hodowcy konopi przemysłowych. W zeszłych dekadach europejski przemysł konopny wynalazł i rozwinął wiele nowych technik zbiorów i przetwarzania konopi.

Dalszym argumentem dla użytku włókien konopi są bardzo atrakcyjne ceny. Przez ostatnie dziesięć lat ich rozwój był bardzo umiarkowany. Mimo wysokich socjalnych i ekologicznych standardów europejskie włókna konopne są w porównaniu do egzotycznych włókien importowych cenowo bezkonkurencyjne.

Poza tym, co jest szczególnie interesujące, konopie pozostawiają niski ekologiczny ślad i mogą być uprawiane bez dodatków pestycydów. Czyli krótko mówiąc ich uprawa nie jest szkodliwa i uciążliwa dla środowiska gdyż je się sadzi i one po prostu sobie rosną. Roślina ta rośnie wyjątkowo szybko i jest odporna na różne choroby.

Konopie jako przeciwciężar dla poszerzającej się monokultury stanowi na pewno wzbogacenie różnorodności agro-biologicznej i zysk dla trwałej uprawy. Podczas gdy przy produkcji jednej tony włókna szklanego powstaje ślad ekologiczny równy 1,7-2,2 ton CO2-eq, ta wartość przy produkcji tej samej ilości włókna konopnego wynosi już tylko 0,5-0,7 ton CO2-eq.

Ponadto konopie przemysłowe jako jedyne na rynku wśród naturalnych włókien używanych w przemyśle motoryzacyjnym otrzymały od firmy HempFlax w czerwcu 2016 roku certyfikat ISCC-PLUS-Cert-DE110-75160108, który potwierdza trwałość i możliwość prześledzenia towarów w różnych przemysłowych obszarach.

Ponadto potwierdza się tym samym dobrą praktykę rolniczą jeśli chodzi o ochronę powietrza, gleby, wody oraz praw kraju i człowieka, a także warunków pracy.

Więcej na ten temat w wersji angielskiej możesz poczytać tutaj:
http://bio-based.eu/media/2017/02/16-11-08-Hemp-Fibres-for-Automotive-Applications-medium.pdf



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Dlaczego przemysł auto-mobilny powinien korzystać z europejskich włókien konopnych

nasiona marihuany, nasiona konopi